Psykoterapi

För vem passar psykoterapi?

Psykoterapi finns egentligen till för alla. Ofta kommer en person till psykoterapi när han eller hon känner att livet inte går som man skulle önska. Kanske känner man sig ledsen och deprimerad eller ångestfylld och orolig. Kanske handlar det om tvångssymptom och tvångstankar eller något tungt och traumatiskt man varit med om. Det är viktigt att få bra hjälp att komma vidare då det känns svårt och tungt.

Men jag tycker det är viktigt att inte stanna där. Psykoterapi kan hjälpa alla människor att utvecklas och växa. Psykoterapi är också för dig som vill utveckla dig som människa, som känner att du vill jobba med att få fram det du verkligen är bra på, utveckla dina styrkor och resurser, nå din potential.

Vad är psykoterapi?

 

Inom psykologin finns det flera olika inriktningar inom psykoterapi. Om man inte är insatt är det inte så lätt att veta vad som kunde passa just en själv. Min inriktning som psykoterapeut handlar om kognitiv beteendeterapi och positiv psykoterapi.

Positiv psykoterapi

Positiv psykoterapi har utvecklats som en gren inom den positiva psykologin. Positiv psykoterapi fokuserar direkt på att öka ditt välbefinnande och dina resurser. Inom positiv psykoterapi får du bland annat kartlägga och utveckla dina goda sidor och styrkor, fokusera på att konkret och systematiskt öka ditt välbefinnande i din vardag och ta vara på goda upplevelser.

Ibland behövs först en period av kognitiv beteendeterapi (se bredvid) innan du riktigt kan dra nytta av positiv psykoterapi. Ibland kan vi börja jobba med positiv psykoterapi direkt.

Kognitiv beteende terapi (KBT)

Inom den kognitiva beteendeterapin (KBT) jobbar vi huvudsakligen med ett fokus på dina svårigheter här och nu. Men det kan också vara viktigt att förstå bakgrunden till vad dina svårigheter beror på och hänger ihop med. Oftast träffas vi en gång per vecka och planerar tillsammans in ett visst antal gånger vi skall ses. Det är alltså en tidsbunden terapi. Mellan träffarna får du hemuppgifter som du jobbar med. På det sättet blir terapin mycket effektivare och du får in nya verktyg i din vardag.
 

KBT har mycket och långt stöd inom forskning. I många fall är det den behandling som har visat sig mest effektiv då man jämfört olika behandlingar. Inom KBT finns många olika inriktningar. Beroende på dina svårigheter och vad som passar dig skräddarsys behandlingen.